17.10.2018
V spotkanie branży e-commerce podczas konferencji EastBiz

Jubileuszowa edycja największej konferencji e-commerce w północno-wschodniej Polsce już za nami! 12-13 października br. Białostocki Park Naukowo-Technologiczny i Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej gościł 23 ekspertów e-biznesu, którzy zainspirowali do działania ponad 250 pasjonatów i entuzjastów branży obecnych na Wschodnim Forum e-Biznesu EastBiz.

EastBiz to dwudniowa konferencja skierowana do branży e-biznesu, której organizatorami są Białostocki Park Naukowo-Technologiczny, EastCamp Białystok oraz Wydział Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej. Wydarzenie jest swoistym kompendium wiedzy na temat prowadzenia działalności biznesowej w internecie.

Pierwszy dzień konferencji miał miejsce w Białostockim Parku Naukowo- Technologicznym.

Zgromadzonych na sali entuzjastów e-commerce przywitała Dyrektor BPN-T Anna Daszuta-Zalewska, dr Łukasz Nazarko, z Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej oraz Kamila Kiersznowska i Piotr Kiełcz z EastCamp Białystok.

Pierwsza edycja konferencji EastBiz odbyła się w 2014 roku. 5 lat temu spotkaliśmy się z grupą EastCamp Białystok i kierownictwem Wydziału Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej aby opracować koncepcję nowego wydarzenia. Byliśmy przekonani o tym, że w Białymstoku powinniśmy postawić na e-commerce. Wiedzieliśmy, jak duży potencjał tkwi w tej branży. Co roku potwierdzają go statystyki tego rynku. – wspomniała Dyrektor BPN-T.

Po oficjalnym powitaniu przez wszystkich organizatorów, nadszedł czas na prelekcje. Jako pierwszy na scenę wkroczył Cyprian Iwuć, który zachęcał uczestników do ekspansji na globalne rynki poprzez wykorzystanie wsparcia logistycznego od firmy Amazon. Właściciel skarpetkowelove.pl dobrze wie o czym mówi – jego sklep otrzymuje zamówienia z 53 krajów świata!

Zanim jednak zaczniemy wysyłać nasze produkty za granicę, musimy się odpowiednio do tego przygotować. Konrad Zach z thinkHUB.pl przypomniał m.in. o wypracowaniu dobrego modelu biznesowego, wykonaniu obszernego badania rynku, benchmarku konkurencji czy odpowiednim przekształceniu oferty produktowej

„7 przykazań e-biznesu” wygłosił Łukasz Kierus. Uczestnicy nie mieli wątpliwości, że rady białostoczanina się przydadzą – księgarnia TaniaKsiazka.pl została uznana za najlepszy sklep internetowy w Polsce w rankingu Koszyk Roku 2018. Łukasz doradzał aby m.in. budować biznes wokół swojej pasji czy skupić się na wąskiej specjalizacji, którą z czasem można rozszerzać o komplementarne produkty lub usługi.

Po krótkiej przerwie uczestników wydarzenia rozbudziła Edyta Godziek z SerwerSMS.pl. Różne sposoby na wykorzystanie SMS-ów w biznesie z pewnością dały do myślenia wielu obecnym. W końcu na co dzień większą wagę przywiązujemy do e-maili oraz social media, a zapominamy o jednej z największych platform komunikacyjnych na świecie, która wbrew pozorom konwertuje lepiej niż newslettery.

Paweł Paszkowski przedstawił uczestnikom szansę rozwoju marki w e-commerce. Przedstawiciel Allegro.pl mówił o najnowszych trendach takich jak bardziej transparentna sieć dystrybucji czy przeobrażenie stron typu ‘Marketplace’.

„Zawodowo związany z Brand24, a po godzinach buduje boty” – tak przedstawia się Mateusz Czech. Prowadzący przedstawił uczestnikom jak chatboty zmieniają komunikację marek w social media, a także jak wykorzystać ich potencjał. Polecił również zestaw narzędzi, dzięki którym każdy może zbudować własnego bota.

O tym, dlaczego warto wziąć trud klienta w swoje ręce mówił Marek Bartnikowski, CEO Thulium. Przestrzegał jednak, że przekroczenie oczekiwań nie zawsze się opłaca i nie musi prowadzić do wzrostu lojalności wobec marki. Warto natomiast dążyć do wielokrotnego kontaktu, ułatwiania procedur czy zapewniania klientom odpowiedniego kanału komunikacji z firmą.

Każdy kto czytał program wydarzenia z pewnością zwrócił uwagę na temat wystąpienia Mateusza Kowalczyka z E NET PRODUCTION. „eCommerce w stylu Star Wars i płonący miecz laserowy Niutona” – za tym niekonwencjonalnym tytułem kryła się prelekcja o rozwiązywaniu problemów biznesowych.

Agnieszka Lewandowska zaczęła swoją prezentację mocnym akcentem: przypomniała pracownikom z branży e-commerce, że niedługo zbliżają się święta Bożego Narodzenia – najbardziej pracowity czas w roku. Prelegentka jednak podniosła uczestników na duchu, opowiadając o własnych doświadczeniach podczas pracy w sklepie internetowym w okresie grudniowym.

O optymalizacji i pozycjonowaniu w e-commerce mówił Szymon Słowik. Najważniejsze jest tworzenie interesujących i wartościowych treści, ale więcej nie zawsze znaczy lepiej. Ekspert z Takaoto.pro zestawił najnowsze trendy ze sprawdzonymi standardami, podpowiadając uczestnikom na co warto dzisiaj postawić w działaniach SEO.

Ostatnim prelegentem podczas pierwszego dnia konferencji był Krzysztof Wieczorek, który udowodnił że warto przypomnieć sobie podstawy matematyki z czasów szkolnych. Przedstawiciel firmy OEX E-Business przedstawił m.in. założenia biznesowe i kalkulacje dla uruchomienia własnego magazynu pod e-commerce oraz szacowany koszt obsługi logistycznej.

Dzień warsztatowy na Wydziale Inżynierii Zarządzania Politechniki Białostockiej

Drugi dzień konferencji wypełniony był specjalistycznymi warsztatami, dzięki którym uczestnicy mogli w praktyce zastosować wiedzę uzyskaną podczas prelekcji.

Katarzyna Baranowska (Fox Strategy) i Paweł Gontarek (SEO.ZGRED.pl) przeprowadzili 2-częściowy warsztat z tematyki SEO. Uczestnicy analizowali m.in. w jaki sposób Google tworzy bazę wyników, co decyduje o rankingu wyświetlania się domen w różnych branżach czy grupy czynników mających znaczenie przy rankingowaniu.

Robert Marczak (robertmarczak.pl) mówił o pozyskiwaniu leadów, czyli generowaniu zainteresowania lub zapytań o oferty produktów bądź usług firmy. Podczas warsztatów uczestnicy dowiedzieli się m.in. jak uwiarygodnić markę, jakimi kanałami dotrzeć do odbiorcy czy jakimi narzędziami wspomagać pozyskiwanie klientów B2B.

Tomasz Cincio i Dariusz Januszkiewicz (RedCart) przedstawiali zalety dropshippingu oraz zachęcali zgromadzonych na sali do zakładania swoich pierwszych sklepów internetowych. Z odpowiednim wsparciem, nie jest to takie trudne!

Anna Czyżewska (DrTusz.pl) na warsztatach radziła, jak stworzyć dobrą kampanię reklamową na Facebooku. Planowanie, targetowanie i mierzenie efektów uczestnicy mają już ‘w małym palcu”, teraz natomiast przyszedł czas aby wykorzystali wiedzę i eksperymentowali na profilach firmowych.

Marcin Kociuba (FreshMail) przedstawił jak skutecznie korzystać z email marketingu. Podczas warsztatów można było dowiedzieć się m.in. jak lepiej analizować efekty wysłanych przez was kampanii oraz jak bardziej zainteresować potencjalnych odbiorców wiadomości.

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Prezydent Miasta Białegostoku oraz Rektor Politechniki Białostockiej.