19.10.2016
EastBiz 2016, czyli e-biznes okiem ekspertów z branży.

Kilkuset uczestników konferencji EastBiz w dniach 14-15 października spotkało się w Białymstoku z wielką różnorodnością tematyczną, zaczerpniętą z czystej praktyki w obszarze jednej branży: e-commerce.

III edycja Wschodniego Forum e-Biznesu EastBiz zgromadziła łącznie blisko 500 osób w dwóch lokalizacjach, na Wydziale Zarządzania Politechniki Białostockiej oraz w Białostockim Parku Naukowo-Technologicznym. Prodziekan ds. Rozwoju i Współpracy dr Łukasz Nazarko otwierając w piątek Forum na Wydziale Zarządzania podkreślił, że przedsiębiorczość związana z Internetem ma coraz większe znaczenie także w procesie kształcenia, dlatego też uczelnia uruchomiła kierunek zarządzanie i inżynieria usług.

Podczas dwóch dni odbyło się 17 prelekcji i 3 warsztaty, których tematyka sprawiła, że był nadkomplet zainteresowanych. Każdy z prelegentów przykuł uwagę, skłaniał do dyskusji, pozostawiał z refleksją i wieloma aspektami do przemyślenia.

Ekipa RedCart w osobach Tomasza Cincio i Dariusza Januszewskiego doradzała jak skutecznie prowadzić sklep internetowy. Natomiast Tomasz Michniewicz z Infinity Group, absolwent Wydziału Zarządzania PB podpowiadał jak wycisnąć więcej z własnej strony internetowej.

Organizatorzy zadbali o różnorodność tematyczną prelekcji. Jako pierwszy na Wydziale Zarządzania wystąpił duet ojca i syna. Krzysztof i Krystian Gontarek mówili o warsztatach startupowych dla najmłodszych (SzlachtaStartupuje.pl), podczas których uczą nastolatków przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych. Krystian, mimo swoich piętnastu lat, ma bardzo bogaty dorobek w projektach IT i startupach.

Cyprian Iwuć (jemsushi.pl) pasjonat i praktyk e-commerce o zasięgu globalnym udowadniał, że sprzedaż na bardzo dużym rynku nie jest taka trudna i można na tym dobrze zarobić. To on jest współtwórcą pomysłu sprzedaży skarpet przypominających do złudzenia sushi. W trakcie prelekcji zaprezentował także skarpety a’ la pizza. Dużo mówił o automatyzacji procesów sprzedaży.

Trzeci prelegent Robert Matyszewski z firmy Softwearhut, również absolwent Wydziału Zarządzania PB, dzielił się swoim doświadczeniem na drodze od drobnych realizacji biznesowych związanych z Internetem do zarządzania 50 osobową ekipą realizującą bardzo duże, złożone projekty.

Dalszy ciąg EastBiz, czyli część biznesowa odbyła się w piątek i sobotę w Białostockim Parku Naukowo-Technologicznym. Tutaj zebranych gości powitał Prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski oraz Anna Daszuta-Zalewska, Dyrektor Białostockiego Parku Naukowo-Technologicznego.

Czego dowiedzieli się uczestnicy tej części EastBiz?

Piątek

Maciej Dutko zdradził tajniki budowania przewagi konkurencyjnej bez walki ceną, nazywając chorobą zjawisko „cenodajstwa”. Przekonywał, że lepiej jest popracować nad własną ofertą i znaleźć niszę, a także zaproponować nietypowe rozwiązania, które zaspokoją potrzeby odbiorców. Na decyzję zakupową bowiem oprócz ceny, wpływa też jakość, obsługa klienta, unikalność, emocje.

Maciej Lewiński wprowadził uczestników warsztatów z Google Analytics w arkana tego niezbędnego dziś narzędzia, które jednak ciągle wydaje się wielu ludziom zbyt skomplikowane. Wyjaśniał m.in.: różnice między sesją a odsłonami,  omawiał źródła ruchu direct, oraz przekonywał jak ważne jest tagowanie linków UTM.

Marek Prudel i Mateusz Tokarski udowadniali jak ważny jest dziś You Tube i filmy wideo w budowie marki, na przykładzie case study kampanii video 360 stopni. Polegała ona na prezentacji serii krótkich filmów 360 wydawanych w odcinkach na YT i FB. Dystrybucja filmów odbywała się przez różnorodne kanały: standardowe i niestandardowe, przy wykorzystaniu siły influencerów. Efekt? Ponad 606 000 wyświetleń na YT, zasięg na FB ponad 694 000.

Marcin Majzner, jako założyciel startupu któremu się udało,  dokonał publicznej spowiedzi z 10 grzechów głównych w biznesie. Platforma dla sklepów z koszulkami Cupsell liczy obecnie zarejestrowanych 120 000 podmiotów! Ślepe podążanie za radami niewłaściwych osób – to według niego jeden z grzechów głównych. Każdy biznes jest inny i rządzi się swoimi potrzebami.

Jakub Szajdziński otworzył oczy na ważne aspekty prawne, na które należy zwrócić uwagę będąc przedsiębiorcą zbierającym dane klientów. Uczestnicy konferencji dowiedzieli się o obowiązujących przepisach regulujących przetwarzanie danych osobowych jak i konkretnych krokach, jakie należy zrobić, aby spokojnie rozwijać swój biznes bez ryzyka narażenia się na łamanie prawa. Konieczność uzyskania zgody na przetwarzanie danych, wprowadzenie polityki bezpieczeństwa informacji i instrukcji zarządzania systemem informatycznym, prowadzenie ewidencji osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych, zawarcie umów powierzenia przetwarzana danych osobowych czy spełnienie obowiązku informacyjnego wobec osób których dane dotyczą, czyli posiadanie polityki prywatności – to właśnie te kroki, jakie należy wykonać. Dopiero wtedy można spać spokojnie!

Katarzyna Baranowska uświadamiała jakich błędów powinniśmy się wystrzegać zarządzając wizerunkiem swojej marki w wynikach wyszukiwania oraz prezentując ofertę na firmowej stronie www. Konieczne jest monitorowanie opinii o firmie oraz pozycjonowanie wizerunkowe. Należy zadbać o estetykę strony internetowej i nie nadużywać słów kluczowych.  Uczestnicy dowiedzieli się, że warto prowadzić komunikację z potencjalnym klientem jeszcze przed złożeniem przez niego zamówienia, poprzez stworzenie możliwości szybkiego kontaktu. Nie można zapomnieć też o budowaniu zaufania  poprzez certyfikaty czy opinie.

Andrzej Świderski na przykładzie swojego nowego serwisu radził jak robić biznes, który zarabia.
Nie należy bać się tzw. pivotu, totalnej zmiany modelu biznesowego. Ważne jest aby szybko reagować na każdy problem, zmieniać i szukać nowych rozwiązań. Zacząć zgodnie z metodologią lean, najpierw proste rzeczy, potem rozwijać i ulepszać.

Szymon Odolanowski wywołał zdumienie prezentacją pokazującą, że każdy z nas jest w błędzie jeśli myśli, że mailing to przestarzała forma marketingu. Nawet jeśli nie lubimy skrzynki zasypanej reklamami, to okazuje się, że jest to ciągle bardzo skuteczne narzędzie promocji. Średni wskaźnik zwrotu inwestycji z email marketingu na poziomie 3800% jest na to dowodem!

Sobota

Michał Sadowski z Brand24 w bardzo szczerym wystąpieniu zdradził, ilu aktualnie ma klientów i z jakich krajów, a także ilu nowych klientów pozyskuje co miesiąc. Całą drogę do pozyskania pierwszego tysiąca (klientów) streścił do …10 kroków. Co jak już wiemy, wcale nie oznacza natychmiastowego sukcesu. Trzeba się uzbroić w cierpliwość oraz być bacznym obserwatorem. Inspirujące!

Paweł Fornalski  udowadniał na przykładzie IAI, że można połączyć niską cenę i wysoką jakość SaaS z otwartością rozwiązań Open Source. Na przykładzie tej prezentacji uczestnicy dowiedzieli się, jak wiele mechanizmów i narzędzi wymagają nowoczesne sklepy internetowe, aby nadążać za rynkiem. Jest to trudne zadanie, stojące zarówno przed właścicielami sklepów, a także dostawcami usług dedykowanych e-commerce.

Magdalena Grochala  podpowiadała uczestnikom, jak wykorzystać media społecznościowe do komunikacji z klientem, aby wzbudzić jego zaangażowanie i emocje. Te ostatnie to słowo klucz, pojawiające się na ustach wielu prelegentów. Wiele wyjaśniają statystyki: ponad 80% decyzji zakupowych jest podyktowanych właśnie emocjami!
Wojciech Latoszek przekonywał, że świat offline może iść w parze z online, tylko trzeba wiedzieć, jak dobrze je ze sobą połączyć. Ta prelekcja na pewno usatysfakcjonowała mniejszych przedsiębiorców, bo to do nich była głównie kierowana.

Mateusz Tułecki powtarzał prawdę, którą niby wszyscy znamy, ale jednak o niej zapominamy – w prowadzeniu biznesu kluczowe są relacje. Za każdym biznesem, z obu stron transakcji stoją przecież ludzie i to oni są najistotniejsi.
Barbara Stawarz przykuła uwagę uczestników przedstawiając trendy, jakie zawładną rokiem 2017. Oczywiście musiało się pojawić słowo, które jest na ustach wszystkich marketerów – content! Warto wziąć to sobie do serca.

Rafał Jackiewicz zaprezentował statystyki, jakie nie jednemu zmroziły krew w żyłach. Czy wiedzieliście, że aż 97% użytkowników odchodzi ze strony sklepu bez dokonania zakupów?  85% użytkowników porzuca koszyk? Takie fakty otwierają oczy oraz budzą szacunek do tych, którym się dobrze wiedzie w świecie e-commerce.
Wschodnie Forum e-Biznesu EastBiz 2016 odbyło się pod Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Białegostoku oraz Rektora Politechniki Białostockiej.

Organizatorzy: Białostocki Park Naukowo-Technologiczny, EastCamp Białystok,Wydział Zarządzania Politechniki Białostockiej

Partnerzy: Raben Group, Krajowa Izba Rozliczeniowa, DrTusz, Insider, NeoClick, Poczta Polska

Patroni medialni: Dziennik Internautów, Marketing & Biznes, Gazeta Wyborcza, BiałystokOnline.pl, Nowy Marketing